کشف باگ امنیتی بسیار خطرناک گوست در لینوکس : Linux GHOST vulnerability – CVE-2015-0235

یک باگ امنیتی بسیار خطرناک بر روی یکی از توابع کتابخانه ( GNU C ( Glibc که مربوط به زبان C بر روی سرور های لینوکس می باشد،  کشف و در سطح اینترنت مطرح گردیده است که با نام گوست ( Ghost ) شناخته می شود. این حفره امنیتی که با کد CVE-2015-0235 مشخص می شود و تمام سیستم عامل هایی که از glibc  دارای این حفره استفاده می کنند در معرض خطر خواهند بود.

ghost-linux-security-vulnerability

این حفره امنیتی به هکر ها اجازه می دهد که با استفاده از  کتابخانه glibc کنترل کامل سرور را بدست بگیرند و مانند حفره های امنیتی بسیار مشهور حمله قلبی ( heartbleed ) و Shellshock می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای صاحبان سرور ها بوجود آورد. از آنجا که این کتابخانه توسط بسیاری از نرم افزارها از جمله Web Server ها، Mail Server ها و حتی MySQL نیز استفاده شده، بروزرسانی این کتابخانه به نسخه ای که دارای مشکل نباشد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. حتی برای برخی نرم افزارها مانند Exim اسکریپت های exploit توسط هکر ها آماده و منتشر شده است که ریسک نفوذ به سرورهای لینوکس را افزایش می دهد. در ادامه نحوه مبارزه با  حفره امنیتی گوست ( Ghost ) در نسخه های دبیان ( Debian )، اوبونتو ( Ubuntu ) و سنت او اس ( Centos ) تشریح خواهد گردید. گفته می شود که این باگ امنیتی از نوامبر سال 2000 با اولین ویرایش glibc-2.2 وجود داشته است و تا کنون به صورت عمومی مورد شناسایی قرار نگرفته بوده است.

 

چه کاربرانی در معرض خطر هستند؟

همه سرور هایی که از نسخه GNU C ویرایش 2.2 تا 2.17 استفاده می کنند، می توانند قربانی حملات هکر ها باشند. بنابراین اگر از نسخه های لینوکس زیر استفاده می کنید ، حتما باید طی این مقاله اقدام به بروزرسانی امنیتی سرویس خود نمائید:

  • CentOS 6 & 7
  • Debian 7
  • Red Hat Enterprise Linux 6 & 7
  • Ubuntu 10.04 & 12.04

البته شرکت امنیتی سایمانتک معتقد است که این مشکل آنقدر هم که به نظر می رسد خطرناک نمی باشد!

 

برای اطلاعات بیشتر:

پارس پک

https://access.redhat.com/articles/1332213

http://www.symantec.com/connect/blogs/linux-ghost-vulnerability-cve-2015-0235-not-scary-it-looks

http://www.ubuntu.com/usn/usn-2485-1

دیدگاهتان را بنویسید