ورود اپل به بازار ابزارهای مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی

 

بلومبرگ فارسی:
عینک هوشمند اپل همزمان با ایفون 8 رونمایی خواهد شد

شرکت اپل مشغول کار بر روی بر روی یک عینک هوشمند شبیه به آنچه که پیش‌تر توسط گوگل عرضه گردیده است.عینک هوشمند اپل احتمالا سال آینده و همزمان با آیفون 8 به بازار عرضه خواهد شد.

هرچند اپل چند سالی است به واسط اپل واچ راه جدیدی را در بازار گجت‌های پوشیدنی طی می‌کند، اما در حالی که رقبای آن همچون مایکروسافت، سامسونگ، فیس بوک، گوگل و غیره هریک مشغول توسعه این فناوری به شیوه خود هستند،‌ تا به امروز فعالیتی از سوی ساکنین کوپرتینو در حوزه ابزارهای مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی، مشاهده نشده است.
در همین راستا روز گذشته بلومبرگ مدعی شد، به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد شرکت اپل مشغول توسعه یک عینک هوشمند سازگار با فناوری واقعیت افزوده است.

فناوری واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است و توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی می‌کند. به عنوان مثال هدست هولو لنز مایکروسافت از آنجا که با دنیای واقعی در ارتباط بوده با فناوری واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی کار می‌کند، با این حال هدست‌های Gear VR سامسونگ از پلتفرم واقعیت مجازی قدرت گرفته‌اند.
عینک هوشمند اپل همانند گوگل گلس، ولی پیشرفته‌تر خواهد بود

عینک هوشمند اپل همچون نمونه تولید شده توسط گوگل به نام گوگل گلس، قادر خواهد بود تلفیقی از دنیای حقیقی و مجازی را در جلوی چشم کاربر قرار دهد، از این رو می‌توانیم آن را در دسته گجت‌های سازگار با فناوری واقعیت افزوده نیز قرار دهیم.

در ضمن باید بدانید که اپل طی ماه‌های اخیر چندین پتنت جدید در این زمینه را نیز به نام خود ثبت کرده است و با گسترش فعالیت‌هایش در حوزه‌ی این فناوری مدرن،‌ خیلی از کارشناسان معتقدند که حتی اولین محصول واقعیت مجازی اپل ممکن است که تا پایان سال جاری میلادی وارد بازار شود.

گفته می‌شود که عینک هوشمند اپل به تنهایی قابل استفاده نبوده، به طوری که برای به کار گیری آن حتما بایستی به یک گوشی آیفون دسترسی داشته باشد. هرچند انتظار می‌رود که این شرکت حتی گام‌های اولیه تولید محصول مورد نظر را هم طی کرده باشد.
البته اپل در این بین و برای زدن میان‌بر، چندی پیش استارتاپ‌های PrimeSense و Metaio و Flyby را که هریک در زمینه فناوری‌های مبتنی بر ارزش افزوده و مجازی فعالیت می‌کنند را به زیر مجموعه خود اضافه کرده است.

هرچند هنوز اطلاعات زیادی در رابطه با قابلیت‌ها و ویژگی‌های این محصول منتشر نشده است، با این حال انتظار داریم که عینک هوشمند اپل همچون گوگل گلس بتواند علاوه بر نمایش تصاویر ارسالی از سوی گوشی آیفون، با استفاده از فرامین صوتی محتویاتی از قبیل اطلاعات آب و هوا و یا نقشه مسیر راه را هم به کاربر ارائه کند. البته از آنجا که گوگل گلس به دلیل نقض حریم خصوصی افراد مدت زمان زیادی در بازار دوام نیاورد، بایستی منتظر ماند و دید که اپل در این رابطه چه چاره‌ای اندیشیده است.

این عینک، نخستین محصول سخت‌افزاری اپل خواهد بود که بطور مستقیم حوزه واقعیت مجازی را هدف قرار خواهد داد.

اپل در سال 2013 شرکت پرایم سنس (PrimeSense) را خریداری کرد که فناوری حسگر حرکتی را در سیستم بازی کینکت مایکروسافت تولید می‌کند. البته این نکته را هم بایستی یادآور شویم که چندی پیش تیم کوک، مدیر عامل اپل به طور صریح از فعالیت شرکت متبوعش بر روی گجت‌هایی سازگار با دنیای واقعیت مجازی سخن به میان آورده بود و چندی بعد از آن نیز حتی گزارش‌هایی پیرامون احتمال عرضه یک هدست واقعیت مجازی تا پایان سال از سوی این شرکت منتشر گردید که هنوز صحت و سقم آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ترجمه: بلومبرگ فارسی

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-14/apple-explores-smart-glasses-in-wearables-push

دیدگاهتان را بنویسید